חיפוש
  • eszter kincses

תוכנית עסקית - למה צריך ואיך בונים




למה בכלל צריך תוכנית עסקית?

כדי שהסיפור שלנו תהיה סיפור הצלחה


כדי שנכיר את הסביבה העסקית שלנו

  • כדי שנגדיר היטב את המטרות שלנו

  • כדי שנבין אילו סיכונים ואילו אפשרויות יש בעסק שלנו

  • כדי שנוכל להפוך את הרעיון שלנו לעסק רווחי

  • כדי שנוכל לגייס משקיעים או שותפים

  • כדי שנבין איזו השקעה דורש מאיתנו העסק

  • כדי שיהיה לנו סדר ותוכנית מפורטת לפעולה

  • כדי שנוכל תמיד לחזור לתוכנית, לבדוק את עצמנו, להבין איפה אנחנו ולמצוא מה אפשר לשפר בתוכנית



איך נראית תוכנית עסקית?


1. סיכום מנהלים


חלק זה מיועד למי שלא יקרא את המסמך כולו, לכן עליו להיות לא יותר מעמוד או שניים

אמנם החלק הזה יופיע ממש בתחילת התוכנית העסקית – אבל כדאי לכתוב אותו בסוף.


איך בונים אותו?


● אודות החברה והמוצרים / שירותים


● תיאור המודל העסקי

· כדי להראות כיצד העסק יוצר ומספק ערך ללקוחות.


● תיאור מצב הענף

· ניתוח PEST

· ניתוח SWOT


● תוכנית מבצע

· תהליכים תפעוליים מרכזיים

· אבני דרך

· תוכנית ייצור

· תוכנית פיתוח


● תוכנית שיווק

· מוצר

· מחיר

· קידום

· רשת הפצה


● תוכנית פיננסית

· הכנסות והוצאות

· דוח רווח והפסד, מאזן

· נקודת גידור, שוויון

· תוכנית השקעה, מקורות חיצוניים

· תזרים מזומנים


● מבנה ארגוני

· צוות

· דרג ניהולי

· הנהלה

· חברי דירקטוריון



● קבצים מצורפים


· מסמכים תומכים


2. הקדמה קצרה על החברה


בשלב זה עליכם להציג שני דברים:

● מה המשימה של העסק

● עם איזה מוצר / שירות אתם מתכננים להשלים את המשימה


א. המשימה


המשימה היא הצהרה קצרה שמגדירה את המטרה העיקרית של העסק.

שאלו את עצמכם: כיצד העסק שלי ישאיר את חותמו על העולם?

כל פעולה שתנקטו לאחר מכן תשרת מטרה זו.


ב. הצגת המוצר / השירות


תארו בהרחבה את המוצר שלכם:

● מהי הבעיה שהוא בא לפתור?

● מהו הפתרון שהמוצר מספק?

● מי קהל היעד שלכם?

● במה שונה המוצר שלכם ממוצרים אחרים בשוק?

● איך אתה מתמקם? (זול, יוקרתי וכו ')


המטרה היא לתאר מה המוצר שלכם עושה, אפילו במשפט אחד . ובאופן שבו כל אדם יוכל להבין את זה בצורה מושלמת.


3. מודל עסקי


חשוב מאוד להתחיל את העסק עם מודל עסקי נכון. זה המפתח להצלחה.

המודל העסקי מורכב מחמישה חלקים:

1) מודל הכנסות

2) סוג מוצר

3) תהליך רכישת לקוחות

4) מודל מכירות

5) מודל משלוח



בסעיף זה יש בעצם 5 דברים שצריך לענות עליהם:


א. כיצד נקבל הכנסות?


מודל ההכנסות הוא נקודת המוצא, שמשפיעה על כל שאר הצעדים.

ישנם סוגים רבים של מודלים להכנסות, כגון:

● רכישה חד פעמית

● פרמיום

● בקשת תרומה

● סחר בנתונים


ועוד.


ב. מה מקבל הקונה בתמורה?


למעשה עניתם על השאלה הזו בסעיף הקודם (הצגת המוצר).

כאן אתם מבהירים אם ​​יש לכם מוצר, שירות, או שילוב של השניים.


ג. כיצד למצוא את המוצר?


כאן עליכם לפרט על תהליכי השיווק שלכם, למשל:

● קידום אתרים

● מודעות בתשלום

● יחסי ציבור

● מדיה חברתית

● עלון

וכו'.


ד. כיצד נקבל רכישה?


חשוב מאוד שלא רק נציג את המוצר לקהל היעד, אלא גם נהפוך את הקהל הזה ללקוחות.

לצורך כך נשתמש למשל ב:

● הנחות ומבצעים

● ניסיון בחינם

● פרמיום

וכו'.


ה. איך נבצע מסירה?


לבסוף, יש להעביר ללקוח את המוצר הנרכש דרך רשת ההפצה.

ניתן לעשות זאת באמצעות משלוח דיגיטלי (למשל, דוא"ל), משלוח פיזי (למשל, שליח) ועוד.


4. ניתוח שוק


במהלך ניתוח השוק, כדאי לבצע שני סוגי ניתוחים:

1. ניתוח PEST

2. ניתוח SWOT


ניתוח SWOT הוא השיטה הנפוצה ביותר לניתוח עסקי, וניתוח PEST דומה לו מאוד.

ההבדל ביניהם הוא שניתוח PEST בדרך כלל בוחן גורמים חיצוניים וארוכי טווח, ואילו ניתוח SWOT נוטה לנתח את התהליכים הפנימיים והבאים שלנו על בסיס חוזקות וחולשות.


ראשי תיבות של PEST:

● ניתוח פוליטי

● ניתוח כלכלי (גורמים כלכליים)

● ניתוח טכנולוגי (גורמים טכנולוגיים)

● ניתוח חברתי (גורמים חברתיים)


ושל SWOT:

● חוזקות

● חולשות

● הזדמנויות

● איומים


כדאי להתחיל עם PEST.


א) ניתוח PEST

1. גורמים פוליטיים


עלינו לבדוק כיצד השפעות וכוחות פוליטיים שונים משפיעים על המוצרים / השירותים שלנו.

כאן צריך לבחון את תנאי המדיניות, התקנות, הסובסידיות והמכשולים השונים.


2. גורמים כלכליים


חשוב לדעת כיצד הענף שלנו מתפקד במצבים כלכליים שונים (למשל שוק בשיא או שוק במשבר).

לכן ננתח כיצד המצב הכלכלי הנוכחי משפיע על כוח הקנייה, על התקציב ועל הנכונות להוצאות מצד קהל היעד שלנו.


3. גורמים טכנולוגיים


אחד הסעיפים החשובים ביותר, אך גם הקשים ביותר לחיזוי.

קצב ההתפתחות כיום מהיר כל כך עד שהטכנולוגיה בעצמה יכולה לשנות לחלוטין את תנאי השוק של מוצר / שירות ותוך זמן קצר מאוד.



4. גורמים חברתיים


כדאי לבחון מגמות צרכניות שונות על בסיס דמוגרפי ופסיכוגרפי, במיוחד אצל קבוצת היעד שהעסק מבקש להתמקד בה.


ב) ניתוח SWOT

האסטרטגיה העסקית ורכישת הלקוחות שלנו מושפעות מכוחות חיצוניים ופנימיים, שחלקם חיוביים וחלקם שליליים.

עלינו לזהות אותם כדי לראות איך כדאי לנו להתחיל לפעול.

נכון שלהזדמנויות יש השפעה חיובית על התהליכים שלנו, אך אלה כוחות חיצוניים שאינם תלויים בנו. לעומת זאת, החולשות שלנו, שעלולות להשפיע עלינו לרעה, כן נתונות לשליטתנו.



5. תוכנית מבצעית


התוכנית העסקית שלכם מראה כיצד העסק שלכם יממש את המערכת שתיארתם עד כה.

חלק זה מתאר את פעילותה התפעולית והשוטפת של החברה, כגון ייצור מוצרים או קבלת החלטות.


א) אסטרטגיית ייצור / שירות

- כיצד יופק המוצר או השירות.

- קביעת ציפיות כמותיות ואיכותניות.

- הצגת הטכנולוגיה.


לכן כדאי להכין בשלב זה תוכנית ייצור או, אם העסק כבר קיים, תוכנית פיתוח.


ב) יעדים ואבני דרך


חשוב לקבוע אבני דרך כדי שניתן יהיה למדוד באופן רציף האם תהליכים עובדים או לא.

יש למדוד אותם גם בטווח הקצר (למשל צמיחה של 5% בשבוע או 1,000 מוצרים בחודש) וגם בטווח הארוך (למשל צמיחה של 50% בהכנסות לעומת השנה הקודמת).

בעזרת אבני הדרך האלה ניתן יהיה לייעל תהליכים תוך כדי תנועה.


6. תוכנית שיווק


החלק הזה יספק לכם את האסטרטגיה השיווקית שלכם.

כאן נתאר את הצעדים שאתם רוצים לנקוט כדי להגיע לקהל היעד שלכם.

לשלב זה אתם צריכים להגיע עם טקטיקות וטכניקות ספציפיות.

בשלב הבא תבנו מהם תהליך מסודר ומובנה.


1. מוצר

המוצרים הטובים ביותר הם אלה שהמותג נבנה מההתחלה.

המשמעות היא שהמוצר לא רק טוב, אלא גם נתפס כטוב בעיני קהל היעד.

כך קל לזהות מה שונה וטוב יותר במוצר שלכם לעומת מוצרים אחרים בשוק.


2. מחיר

מחיר המוצר חשוב ביותר מכיוון שהוא מספק מידע רב אודות המוצר.

המחיר למעשה ממצב את המוצר שלכם בשוק.

לא משנה, למשל, אם המוצר שלכם יהיה הזול ביותר או היוקרתי ביותר, או שאולי בין השניים וכזה שמציע איכות סבירה.


3. קידום

לאחר עיצוב המוצר וקביעת המיקום שלו, הגיע הזמן להפצה.

איך קהל היעד שלכם יידע שהמוצר שלכם קיים?

כאן התפקיד שלכם הוא לדבר עליו באופן פעיל ומחושב באמצעות מודעות, קידומי מכירות ותקשורת.


4. מקום המכירה

o המוצר שלכם מוכן

o מיצבתם אותו באמצעות המחיר

o הפצתם את הבשורה ללקוחות הפוטנציאליים שלכם


זו הנקודה שבה אתם מציגים את המוצר ללקוח ומעביר אותו אליו.

האם אתם מוכרים אותו דרך חנות אינטרנט? בחנות מקומית? אולי בסופרמרקט?


כל ארבעת השלבים משרתים את אותה מטרה ומשקפים תמונה אחידה ועקבית.


7. תוכנית פיננסית


לאסטרטגיה שתוארה בנקודות הקודמות תהיה הכנסה, אבל גם עלות.

ניתן יהיה למדוד אותו במשאבים שונים, כגון:


כדי לחשב באיזה תקציב תעבדו, אם המודל העסקי שלכם עובד, אם השיווק שלכם משתלם, ואם זה יספיק להשגת אבני הדרך והיעדים ולעמוד במשימה, תזדקקו לתוכנית פיננסית.

התוכנית הפיננסית תיראה כך:

● הכנסות

● הוצאות

● נקודת כיסוי

● דוח רווח והפסד

● מאזניים

● שובר שוויון

● תוכנית השקעה

● מקורות חיצוניים

● תזרים מזומנים


התוכנית הפיננסית היא המרכיב החשוב ביותר בתוכנית העסקית שלכם.



8. מבנה ארגוני


מבנה ארגוני דרוש רק אם אתם מכינים את התוכנית העסקית שלכם עקב מעורבות של גורם חיצוני.

נהוג לפרק אותו לארבעה חלקים, אך רק חברות גדולות באמת צריכות למלא את כל ארבעת החלקים.


1. צוות

פירוט כל הצוות של החברה. מה שמעניין משקיעים הוא המשרות, לא בהכרח הזהות של אנשים פרטיים.


2. צוות ניהולי

פה מופיעים המייסדים והבעלים, ואם המבנה הארגוני הוא מורכב יותר, גם המנהלים הבכירים.


3. דרג מנהלים

כאן יופיעו מנהלי הביניים וכו'.


4. חברי מועצה

אם לחברה יש דירקטוריון, למשל.


9. קבצים מצורפים


כאן יופיע כל המידע הנוסף בקבצים המצורפים.

אם אתם מכינים תוכנית עסקית עבור שותף או משקיע חיצוני, הקפידו להשתמש בקבצים מצורפים